יתרונות מרכזיים לשפת Java

עודכן לאחרונה: 24 מאי, 2022

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל

מדוע כדאי ללמוד Java

אם אתם שוקלים ללמוד קורס גאווה ייתכן ותשאלו את עצמכם: מהם היתרונות שפת תכנות Java? מדוע היא כה פופלרית והאם כדאי לי להתמקצע דווקא בה אל מול שפות אחרות.

הצוות של Real Time Group הכין במיוחד בשבילכם מאמר זה על מנת לפרט על יתרונות והתכונות הטובות שיש לשפה זו ובמיוחד ביצענו סקירה של יתרונות טכניים על מנת להבין באמת מדוע ג'אווה java ולקרוא פרטים נוספים אודות מסלול הלימודים, הסילבוס וכו' של קורס Java.

דבר ראשון ניתן לומר ששפת התכנות ג'אווה נכתבה מתוך כוונה להיות יעילה ומהירה אך יחד עם זאת פשוטה לקריאה ולכתיבה ובטוחה מתקלות. דבר זה ניתן לראות בכמה מקומות בשפה כגון:

יתרונות מרכזיים לשפת Java

כתוב וקמפל במקום אחד – הרץ בכמה מקומות

ג'אווה היא שפה מקומפלת (compiled language) בדומה לשפות תכנות כגון C ו- ++C, ז"א שכותבים קוד מקור כקובץ טקסט ובאמצעות תוכנה ממירים אותו לקוד מכונה. אך בשונה משפות כמו C ו- ++C שמתקמפלות ליעד ספציפי (קוד שתלוי במערכת הפעלה מסויימת, סוג מעבד וכו'), שפת ג'אווה מתקמפלת לקוד ביניים (Java Bytecode) שנועד לרוץ במכונה וירטואלית (Java Virtual Machine, JVM), מכונה וירטואלית זו ניתן להתקין על גבי מחשב שתומך בהתקנת Java, ולא משנה מהי מערכת ההפעלה או המעבד, קוד הביניים של ג'אווה יהיה מסוגל לרוץ על מחשב זה.

כאשר מפתחים תוכנה ב- C או ++C ורוצים להפיץ אותה, לעיתים יש צורך לקמפל את הקוד למספר יעדים (targets) ולוודא שהקוד עובד בצורה תקינה בכולם, או לחילופין לספק את קוד המקור והסבר מפורט על תהליך הקומפילציה והספריות שיש להתקין כדי ליצור את התוכנה ביעדים שהתוכנה לא קומפלה עבורם. אפשרות נוספת היא להעזר בספריות חיצוניות כגון QT שעוזרות לשמור על ניידות הקוד.

ב- Java, הקוד מותאם עבור מכונה אחת בלבד, וירטואלית, ולכן עובד באופן זהה גם כשה- JVM מותקנת על יעדים שונים (אם כי יש לציין שרמת הביצועים יכולה להיות שונה בין מכונה אחת לשנייה).

דבר זה לרוב בא על חשבון הביצועים של Java, שכן תרגום של קוד הבניים לקוד מכונה והרצתו, היא פעולה שלוקחת יותר זמן מאשר להריץ קוד מכונה באופן ישיר. עם זאת, ה- JVM מספקת תכונה שנקראת Just In Time (בראשי תיבות: JIT) שמזהה קוד שנעשה בו שימוש רב ודואגת לקפל אותו לקוד מכונה, כך שבפעם הבא שיש להריץ את הקוד, ירוץ החלק המקומפל במקום זאת כך שנקבל מהירות גבוהה יותר.

אין פוינטרים – ניקוי heap אוטומטי

אך מכתיבת תוכנה, היא הדרישה לזיכרון נוסף מהמערכת לצורך ביצוע פעולות תובעניות. במקרים בהם נדרש זיכרון נוסף ייתכנו בעיות של דליפת זיכרון (Memory Leak), שזהו מצב בו התכנית ממשיכה לקחת עוד ועוד זיכרון אבל "שוכחת" לשחרר זיכרון שאין בו שימוש יותר או שאינו נגיש יותר. בעיה חמורה אף יותר יכולה להיגרם משחרור לא נכון או פניה לזיכרון "לא חוקי" שיכולות לגרום לקריסות אקראיות ואף לבאגים אקראיים.

Java פותרת בעיה זו בכך שהיא מסירה את (רוב) האחריות של שחרור הזיכרון מהמתכנת. כאשר מתבצעת הקצאת זיכרון (ע"י פעולת new) הזיכרון מנוהל ע"י אוסף זבל (Garbage Collector) שדואג לעקוב אחר הזיכרון שנמצא בשימוש ולשחרר את הזיכרון שאין בו שימוש. בנוסף בג'אווה אין גישה ישירה לכתובות זיכרון, אלא כל הגישה נעשית אך ורק ע"י הפניות (references) כך שלא תיתכן גישה לזיכרון "לא חוקי".

עם זאת, יש לציין שלא כל האחריות יורדת מהמתכנת. כשכותבים קוד בג'אווה לעיתים יש להימנע ממצבים של יצירת "עומס" על אוסף הזבל. כך למשל בבנייה של מחרוזות (קטעי טקסט) עלולים להיווצר שאריות רבות של תתי מחרוזות אותם אוסף הזבל יצטרך לנקות. ניקוי של שאריות רבות מידי יפגע בביצועים של התכנית (שהרי עדיין מדובר בקוד שמבצע את התהליך הזה). מסיבה זו קיים אובייקט בשם StringBuilder שעוזר לבנות מחרוזות תוך כדי יצירה מינימלית של "שאריות".

java

אין טיפוסים מסוג unsigned

טיפוסים נתונים שהם unsigned מסוגלים לשמור מספרים חיוביים בלבד מ- 0 ועד מספר חיובי כלשהו (תלוי בסוג הטיפוס). לחילופין, טיפוסי נתונים שהם signed מסוגלים לשמור גם ערכים שליליים. עיקר הבעיה מתחילה כאשר יש לבצע חישובים שכוללים ערבוב בין טיפוסים אלו. במקרים אלו יש לבצע המרה מטיפוס אחד כך שיהיה תואם לטיפוס השני. בחלק מהמקרים הדבר גורם לתוצאה שתלויה במחשב או בקומפילר. במקרים אחרים המרה מתבצעת באופן מוגדר, אבל שעלול לא להיות מוכר לחלק מהמתכנתים. לכן ערבוב שכזה בין הטיפוסים יכול לגרום לבאגים בתכניות.

כדי להימנע מבאגים שקשורים לבעיה זו הוחלט שפת Java שרוב הטיפוסים יהיו signed (למעט char). דבר זה מהווה יתרון בסביבות עבודה שבהם יש מתכנים רבים עם רמות שונות של ידע ויכולת ושלא ברור מאליו שכולם יודעים את הדקויות שכלולות בהמרה מ- signed ל- unsigned ולהיפך.

יש לציין שמגירסה 8 של ג'אווה, התווסף לשפה API שמספקת פונקציות לביצוע פעולות אריתמטיות על signed numbers כאילו היו unsigned עבור אותם מקרי קצה בהם יש צורך לעבוד עם טיפוסים אלו (במקרים שכאלו נדרש מהמתכנת להבין כיצד פונקציות אלו עובדות, אך יש לציין שמדובר במקרי קצה שלא משפיעים על תכניות אחרות שלא משתמשות בפונקציות אלו).

ספריה עשירה של API's

לשפת Java ספרייה ענקית שתומכת בתחומים רבים בתחום התכנות, כולל פיתוח אפליקציות חלוניות, עבודה עם Multithreading, ניתוח מידע ועוד. לדברים רבים שנרצה לבצע נוכל למצוא ספרייה של Java שמבצעת זאת וגם אם לא לרוב נוכל למצוא ספריות קוד חיצוניות שנכתבו ע"י אנשים אחרים. בנוסף, Java ממשיכה להתחדש ולהתעדכן עם השנים כדי לספק תחומים חדשים ולשדרג תחומים קיימים.

ניתן לעבוד במגוון פלטפורמות

אחד היתרונות המרכזיים של ג'אווה שניתן לתכנת איתה במגוןן פלטפורמות וסביבות עבודה.
את אפליקציות אנדרואיד כותבים בשפת java בנוסף היא נמצאת גם בשימוש ב WEB, גם תחום IOT שהוא יחסית חדש בשוק אימץ את שפת JAVA
שימושים אלו ועוד גורמים להתמקצות בשפה להיות מועילה ביותר לקריריה בעקבות המענה הרחב במגוון פרוייקטים שהתכנת יכול לתת.

קהילה חזקה של מפתחים

בעקבות פופלריות השפה נוצרה קהילה גדולה מאוד של מפתחים אשר היתרון המרכזי בכך הוא שהם נותנים מענה לכל שאלה מקצועית שיכולה לצוץ,
במהלך העבודה תמיד נתקלים בבעיות ותקלות ובכל שלב ניתן להתייעץ ולקבל מענה מקצועי ממאות אלפי מפתחים מקצועיים בתחום.

לסיכום

שפת JAVA כאן בכדי להישאר,
היא שפה וותיקה אבל בעקבות היתרונות הטכניים שלה היא צברה פופלריות אדירה והיא כל הזמן ממציאה את עצמה מחדש.
מתכנת java מקצועי אשר יצבור ניסיון מעשי ומקצועי בעבודה עם השפה יכול להזניק את הקריירה שלו לגבהים חדשים.
בשביל להיות מקצועני Java חשוב ללמוד את השפה בצורה מקצועית בקורס JAVA ממרצים בעלי ניסיון ולתרגל רבות את syntax על מנת לשלוט בשפה בצורה מקצועית,


תחומי לימוד הכי מבוקשים בהייטק בשנת 2024

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל
© כל הזכויות שמורות Real Time Group