מה זה אוטומציה?

עודכן לאחרונה: 4 מאי, 2023

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל
תוכן עניינים

מה זה אוטומציה? אוטומציה היא המילה היום. בין אם מדובר בתעשיית ההייטק, החקלאות או הרפואה, בכל ענף מחפשים אחר אוטומציה.

בעזרת אוטומציה ניתן לשפר תהליכי ייצור ואת שרשרת האספקה. אז מהי אוטומציה, ומדוע היא מעניינת אתכם?

אוטומציה היא הפיכת תהליכים לפעולות אוטומטיות, ללא מגע אדם. כך, בעזרתם של מכונות ומערכות בקרה ניתן לייעל את כל האספקטים של התהליך.

לאוטומציה יישומים שונים, במגוון ענפים. והיא גם משלבת טכנולוגיות שונות הכוללות רובוטיקה, סייבר, מערכות מדידה, אלקטרואופטיקה ועוד.

בתחום בדיקות התוכנה יש שתי סוגי בדיקות:

  1. בדיקות QA ידניות
  2. בדיקות אוטומציה.

ישנן בדיקות שניתן ואפילו מומלץ לעשות באופן ידני, והדבר תלוי בסוג המוצר, אופי הבדיקה ועוד. יחד עם זאת, מרבית בדיקות התוכנה ובמיוחד בפרויקטים הגדולים, יבוצעו בצורה של פיתוח אוטומציה אשר תבדוק את תקינות המוצר באופן מהיר ויעיל.

מה זה בדיקות אוטומציה?

בדיקות אוטומציה הן בדיקות תוכנה בצורה אוטומטית עושים בעזרת פיתוח סקריפטים של בדיקות ובעזרת שפות תכנות, וכמו כן שימור בכלים נוספים לצורך הבדיקות.
בניגוד לבדיקות תוכנה ידניות שאיש הבדיקות חייב לבצע כמעט את כל ההליך לבדו.

ניתן מטבע הדברים "להדריך" את התוכנה והכלים הייעודיים על מנת שיבצעו את בדיקות התוכנה בעצמם ויתריעו על באגים ובעיות. לאחר זיהוי הבעיה איש הבדיקות יפתור אותה בעצמו או יפנה לגורם המתאים כגון איש פיתוח או הדרג הניהולי.

סוגי אוטומציה למיניהם

  1. מכונות הרכבה - מכונות אלו מאפיינות קווי ייצור. יש להן את היכולת להרכיב יחדיו חלקים שונים, תוך כדי ביצוע פעולות מורכבות כמו ריתוך והברגה על מנת לייצר את המוצר המוגמר. למשל אנו יכולים לראות מכונות הרכבה המחליפות את כוח האדם האנושי בתעשיית הרכב.
  2. אוטומציה להחלפת כוח אדם - מפעלים וארגונים רבים משתמשים במכונות אוטומציה עבור תהליכים בהם יש לבצע סדרת פעולות ברצף, על פי גורמים משתנים. למשל זוהי יכולה להיות פעולת מיון של תוצרת חקלאית, ואפילו קטיף חקלאי. באמצעות מכונות ניתן לעשות את הפעולות הללו בצורה יעילה יותר.
  3. אוטומציה תהליכית - לא רק שאוטומציה יכולה לשפר שלבים בתהליך, ניתן להכניס את האוטומציה לתהליך עצמו. אוטומציה תהליכית מתאימה לתהליכי ייצור של חומרים שונים. בעזרתה ניתן לקצר תהליכי ייצור, לשפר בטיחות, דיוק, ולחסוך כוח אדם ועלויות.
  4. אוטומציה ממוחשבת - אוטומציה ממוחשבת מתאימה ליישומים שונים. כאן אין חומרים או חלקים, אלא רק פעולות ממוחשבות. הדוגמה הטובה והמוכרת ביותר היא הצ‘ט בוט שניתן למצוא בכל מקום, מקופת החולים ועד חנות האינטרנט הווירטואלית. באמצעותו ניתן לחסוך כוח אדם, להגדיל זמינות, לשפר את שירות הלקוחות ועוד. וכמובן כל זה תוך כדי חיסכון בעלויות.

מדוע אתם צריכים אוטומציה?

כל ארגון, ואפילו העסק הקטן, יכולים להפיק ערך ממערכות אוטומציה. אמנם כל אחד זקוק לפתרונות אחרים, אך כולם יכולים ליהנות מיתרונות המאפשרים לשפר ביצועים ולהפחית עלויות.

יתר על כן, אוטומציה מאפשרת לבצע פעולות שלא ניתן לבצע באמצעות עובדים, כמו למשל עבודה בתנאי סביבה שאינם מתאימים לאדם, להפחית טעויות אנוש להעלות את ההספק והדיוק.

ארגון הרוצה להצליח ולזכות ביתרון תחרותי, חייב ליישם תהליכי אוטומציה.

פיתוח אוטומציה בארגון

לצורך פיתוח אוטומציה בארגון יש צורך בתהליך רב שלבי הכולל:

  1. אפיון המצב הקיים.
  2. תכנון המערכת.
  3. בניית אבטיפוס.
  4. בדיקות אוטומציה.

קודם כל לבחון ולאפיין את תהליכי הייצור הקיימים. יש לפרק אותן לרצף פעולות שאותן יבצעו המכונות. יש כמובן לרדת לרזולוציות מדויקות של מהירות העבודה הנדרשת, רמת הדיוק ועוד דרישות המתאימות את המערכת לצורכי הלקוח.

לאחר שהתבצע האפיון, מהנדסים יתכננו את מערכת האוטומציה. יש צורך לתכנן מערכת עבור כל פעולה, ולוודא שישנה אינטגרציה בין כל שלבי האוטומציה.

בטרם היישום בונים אבטיפוס המדמה את יכולות המערכת בטרם יישום מלא בארגון.

לאחר שפותחה המערכת יש לבצע סדרת בדיקות על מנת לוודא כי תהליך האוטומציה עומד בציפיות. למשל אם  זו מערכת אוטומציה לקו ייצור בהרכבה, אלינו לבדוק כי המערכת מסוגלת לספק תוצר איכותי במהירות הנדרשת וללא כשלים.

במסגרת הבדיקות ייבחנו גם פרמטרים שונים הרלוונטיים לקו הייצור, כמו למשל עמידות המערכת בתנאים סביבתיים שונים.

מהם לימודי אוטומציה?

מכללת Real Time מציעה תכנית לימודים מעשית לפיתוח אוטומציה. ניתן גם לשלב תכנית זו עם קורס בדיקות ידניות QA וכך לקבל ידע נרחב ומקיף בתחום הבדיקות.
כמובן כי למעוניינים ולאלה שעוברים את בדיקות הקבלה ניתן ללמוד פיתוח אוטומציה באופן נפרד וממוקד על מנת לקבל את הידע התיאורטי והמעשי לעבודה בתחום.

מה לומדים בקורס אוטומציה?

בקורס אוטומציה QA נהוג לפתח סקריפטים בשפות פייתון או Java. בעזרת שפות אלו מפתחים את הקוד אשר אחראי לבצע את בדיקת ה QA באופן רוחבי ולהתריע על בעיות בהתאם.

הידע בשפות התכנות הללו מאפשר לאיש האוטומציה לקבל את היכולת לקרוא ולהבין קוד, וזאת על מנת שתהיה לו הבנה של התהליך של פיתוח התוכנה, הבנת הלוגיקה של הקוד וכו'. על מנת לדעת לטפל בבעיות שקיימות בקוד.

בנוסף לכך בפיתוח אוטומציה ישנו שימוש בכלים ייעודיים כגון: Jenkins לפיתוח אוטומציה, סלניום לבדיקות ווב ומובייל, version control לניהול גרסאות מוצר ועוד.
כלים אלו הם מתקדמים ומייעלים את השימוש באוטומציה. ובעיקר מאפשרים בדיקות נרחבות באופן מהיר ושימוש בפרויקטים גדולים בכל היקף שהוא.

מהו השכר הממוצע של מפתח אוטומציה?

בתעשיית ההייטק יש דרישה מאוד גבוהה למפתחי אוטומציה. הסטנדרטים למוצרים איכותיים עולים עם השנים, הרגישות לבעיות אבטחה, הצורך בהליכי פיתוח מהיר, כל אלו ועוד גורמים בעלייה בביקוש למפתחי אוטומציה.

השכר של מפתחי אוטומציה, בוגרי קורס אוטומציה, חסרי ניסיון מעשי נרחב ינוע בדרך כלל ינועו בין 12,000 – 15,000 ש"ח,  לאחר צבירת שנתיים של ניסיון השכר יעלה למעלה מכך וימשיך לעלות בהתאם לניסיון לתפקידים ניהוליים וכו'.

מסלולי לימוד שיכניסו אתכם להייטק:

קורסי הייטק מומלצים


תחומי לימוד הכי מבוקשים בהייטק בשנת 2024

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל
© כל הזכויות שמורות Real Time Group