מפתח Full Stack

עודכן לאחרונה: 12 מרץ, 2023

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל

איך להפוך למפתח FullStack?

פיתוח אתרים או בשמו המדויק יותר – פיתוח FullStack – הוא אחד התחומים החמים היום בתעשיית ההייטק. לכן לא מפליא לגלות שיש עשרות תוכניות הכשרה לאנשים שרוצים להיות מפתח Full Stack.
ככל הנראה, הקורס המקיף ביותר שתמצאו הוא הקורס של Real Time College – קורס Full Stack שבמסגרתו תבנו תיק עבודות רחב ומגוון. בסיום הקורס תקבלו סיוע במציאת עבודה בתחום במטרה להיכנס לתעשיית ההייטק בתפקידים המגוונים שמפתח Full Stack יכול לעשות.

מאחר ומדובר בתחום חדש יחסית ומבוקש ביותר, מיותר לציין כי המשכורות בתחום זה מתגמלות ביותר ומוגדרות בין הגבוהות בתעשיית ההייטק היום.  במדריך זה נעבור על הכישורים והידע הנדרשים לך על מנת להפוך להיות Full Stack Developer ולמצוא עבודה בתעשייה.

קריירה בהייטק כמפתח Fullstack

מפתח Full Stack הוא מישהו שמסוגל לעבוד על ה- Front-End וגם על ה- Back End של היישום. ה- Front-end מתייחס לרוב לחלק של יישום שהמשתמש יראה או יקיים איתו אינטראקציה. ה- Back-end הוא החלק ביישום שמטפל בהיגיון, באינטראקציות במסדי נתונים, באימות משתמש, בתצורת שרת וכו' – כלומר הטכנולוגיה.

מפתח WEB – Full Stack Developer – הוא מי שמסוגל לעבוד ולהבין את שני צדדי המטבע בעת בניית היישום. אם אתה רוצה להיות מפתח אתרים ולהכין את הקרקע לעבודה הראשונה שלך יש דברים שאתה חייב לדעת. צוות Real Time Group הכין עבורכם מדריך המרכז רשימה של דברים שאתה צריך ללמוד

שגרת יומו של מפתח FullStack

מפתח אתרים FullStack עובד על פיתוח צד המשתמש שאותו רואים הגולשים והוא כולל בניית אתרים, עיצוב, פיתוח רספונסיביות והתאמה לסוגי מסכים וכו'.
לצד זאת מפתח Full Stack מפתח גם לצד שרת ותחום זה כולל פיתוח תקשורת עם בסיסי הנתונים ויצירת קשר דו צדדי שכולל הטמעת תכנים, משיכה, עדכון ומחיקה בהתאם לפעילות המשתמש באתר.

בפיתוח אתרים מפתח Full Stack יכולים לעבוד בשתי התחומים וכך לספק לחברה פתרון מקיף בהתאם לצרכים של הפרויקט.
ניתן לעבוד בתור שכירים ולפתח אתרים ולתחזק אותם עבור החברה, ניתן לעבוד בסוכנות בניית אתרים ולמפתח פרוייקטים עבור לקוחות, עובדות פרילנסר הם גם כיוון שמפתחים רבים נמשכים אליו. אפשרויות עבודה ופיתוח הקריירה מאוד מגוונות עבור המפתחים בהתאם לרמת הביקוש והמרוץ הטכנולוגי שקיים בשוק ההייטק.

פיתוח אתרים עם HTML / CSS

                קורס HTML      קורס CSS

אין ספק שאבני הבניין של האינטרנט הן HTML ו- CSS ולכן כל תכנית לימודים חייבת לכלול אותן. למי שעדיין לא מכיר נסביר במילים פשוטות - HTML מאפשר לך להוסיף תוכן לאתר אינטרנט בצורה של קוד קל לקריאה ו- CSS הוא הקוד האחראי על העיצוב של הדף.
שאלות שישאלו אתכם בראיונות עבודה בנושאים הקשורים ל-HTML ול-CSS:

  • סמנטיקה של HTML
  • להיות מסוגל להסביר את מודל CSS Box.
  • יתרונות של preprocessors CSS (אתה לא בהכרח צריך להבין איך להשתמש בזה ברמת מומחיות גבוהה, אבל אתה צריך להבין מה הם וכיצד הם מסייעים בפיתוח).
  • CSS Media Queries – למקד למכשירים שונים ולכתוב CSS מותאם.
  • Bootstrap – מסגרת שעוזרת לעצב ולעיין בתוכן (מעין ספריה) – פרטים נוספים בקורס Bootstrap

שפת JavaScript גדלה יותר ויותר בכל שנה, וספריות, מסגרות וכלים חדשים יוצאים לשוק כל הזמן.
על פי הידע שבידינו, השפה הפופולארית ביותר בתחום Full Stack היא Javascript וניתן למצוא בשני צידי הפיתוח – הן בצד הלקוח front end והן בצד השרת back end.
זוהי השפה היחידה שעובדת באופן מקורי בדפדפן, ויכולה לתפקד כשפה בצד השרת (כפי שתראה למטה עם Node.js). קרא על כך עוד בעמוד קורס JavaScript שלנו.
הנה כמה נושאים שכדאי להבין כמפתח Full Stack:

    • עבודה עם DOM. גם לדעת מה הוא JSON וכיצד לתפעל אותו.
    • תכונות שפה חשובות כגון: functional composition ,prototypal inheritance ,closures ,event delegation ,scope ,higher-order functions.
    • בקרה - Asynchronous control flow ,promises ,and callbacks

בנייה נכונה של קוד והפיכתו למודול או חלקים ממנו. דברים כמו Webpack, דפדפן, או לבנות כלים כמו Gulp יהיה בהחלט מועיל לדעת.

  • כדאי לדעת כיצד להשתמש לפחות במסגרת אחת פופולרית. הרבה יותר חשוב להבין לעומק את שפת JavaScript ולא להתמקד כל כך הרבה על תכונות ספציפיות למסגרת. ברגע שיש הבנה טובה של JavaScript, ללמוד מסגרת (כמו React או Angular) שמתלבשת מעל לא יהיה קשה מדי.
  • כדאי להכיר JQuery – למרות שחלק עשויים לטעון כי השימוש ב jQuery הולך ופוחת, עדיין קיים קוד jQuery ברוב היישומים והבנה מוצקה שלו יכולה להיות מועילה.
  • ידע על מסגרות בדיקות ומדוע הם חשובים.
  • למד על כמה תכונות חדשות ב ES6.

מפתח Full Stack בעל ידע נרחב בפיתוח Javascript נהנה מעבודה בתחום מבוקש מאוד ובעל ביקוש גדול לעובדים. העבודה עם מגוון טכנולוגיות ושפות תכנות מאפשרות למפתח האתרים לתת מגוון רחב של פתרונות ולא רק בעבודה עם שפת JS.
שימוש בשפת JavaScript לטובת פיתוח צד לקוח ופיתוח צד שרת מאפשרת מגוון אפשרויות של פיתוח קריירה עבור איש הפולסטאק.

AngularJS לפיתוח Full Stack

קורס אנגולר

AngularJS, היא Framework קוד פתוח מבוססת על שפת Java Script מבית היוצר של גוגל.
הטכנולוגיה משמשת מפתחים לבניית אתרים ואפליקציות ווב בצד ה- Front End, דסקטופ ומובייל ולמעשה לפיתוח אפליקציות לצד שרת מסוג SPA – (Single Page Application)

אנגולר פותחה לראשונה בשנת 2010 ומאז בעקבות היעילות הגבוהה שלה והפופולריות שהיא צברה נוצרו מגוון גרסאות חדשות אשר משפרות את אנגולר עוד ועוד לפי דרישות השוק.
התחזוקה השוטפת של השפה ויצירת גרסאות חדשות ומשפורות מתבצעת בעיקר ע"י גוגל בנוסף לקהילה תומכת של מתכנתים אשר מעורבים בצורה ישירה בכתיבת הקוד והגרסאות החדשות.

הפופולריות של אנגואלר החלה ברגע שגוגל התחילה לדחוף ולקדם את אנגולר החל שימוש נרחב בטכנולוגיה גם מצד מפתחים שאינם קשורים לגוגל, ברגע שהם נחשפו לאופי הפעולה החדשני והפתרונות שהוא מספק הדרך הייתה מאוד מהירה וקצרה לכך שהטכנולוגיה תהיה בשימוש נרחב בקרב קהילת המפתחים הבינלאומית של ההייטק ובעקבות כך שילוב במגוון רחב של אתרים ואפליקציות הכי חדשניות בעולם.

Angular היא פלטפורמת קוד פתוח שנוצרה ע"י גוגל על מנת לפתח בסביבת ווב בצורה יעילה ואפטיבית ביותר ביחס לשיטות העבודה שהיו נהוגות בעבר.
מפתחי ווב וגם מפתחי Full Stack משתמשים באנגולאר לפיתוח מגוון רחב של פרויקטים כך שמדובר על Freamwork מאוד פופולרי עם גרסאות משופרות שיוצאות באופן תדיר.

לבעלי ניסיון מעשי בפיתוח Angular ייפתחו הרבה דלתות לקריירה בהייטק במיוחד אם בנוסף לכך הם בעלי ניסיון בפיתוח אתרים מסוג Full Stack כך שבצורה הזו הם מקבלים מעטפת של ידע וניסיון מעשי לפיתוח צד לקוח וצד שרת.

שפות צד שרת

מפתח FULLSTACKקורס node js

עד עכשיו דיברנו על שפות תכנות שיעזרו לך בחלק של ה- Back-end.
ברגע שהבנת לעומק את שפות אלא אפשר לעבור לדבר על שפות המתאימות לצד שרת כדי לטפל בדברים כמו פעולות מסד נתונים, אימות משתמש, והיגיון היישום.
אין תשובה חד משמעית לגבי איזו שפה הכי כדאי ללמוד ולכן יצרנו עבורכם את השילובים הפופולאריים:
שים לב: מה שאתה מחליט ללמוד, תלמד לעומק ככל האפשר – יש מקומות עבודה בחוץ עבור כל השפות המפורטות להלן.

  • Python: כמה מסגרות פופולריות לפיתוח בשפת Python הם Django ו Flask. תוכל ללמוד על כך בהרחבה בקורס פייטון.
  • Node.js: האפשרות המועדפת עלינו היא Node.js משום שהיא סביבת JavaScript בלבד, כלומר אתה לא צריך ללמוד שפה חדשה.
    זוהי הסיבה המרכזית שהרבה מסגרות בוחרות ללמד Node.js. המסגרת הפופולרית ביותר שאתה יכול ללמוד ולשלב כאן הינה expressJS אשר תהיה לצד לקוח.
  • Ruby: כמה מסגרות פופולריות לפיתוח Ruby הם Rails ו Sinatra. מסלולי לימוד רבים מלמדים את רובי כשפת צד שרת ראשונה.
  • JAVA: אין היום הרבה מסלולי לימוד בטכנולוגיות web שמלמדות בשפת ג'אווה למפתחי web, אבל כמה חברות עושות שימוש ב- Java לצד שרת שלהם וזו עדיין שפה עם דרישה. אתה יכול ללמוד קורס Java בנפרד אם אתה רוצה להתמחות בזה באופן ספציפי.
  • PHP :PHP נחשבת היום לשפת טכנולוגיה ישנה יחסית וכמעט לא נלמדת בקורסים של פיתוח אתרים. יחד עם זאת, בדיוק כמו עם ג'אווה, היא עדיין מבוקשת בחלק מהתפקידים ועל כן כדאי להכיר אותה.

מאגרים ואחסון אינטרנט

קורס MONGODBמדריך SQL למתחילים

חלק בלתי נפרד מבניית יישומי אינטרנט הוא אחסון הנתונים. הדרך הכי נכונה לעשות את זה היא למצוא מקום שתהיה אליו גישה נוחה בשלב מאוחר יותר. בכל מה שקשור לאחסון נתונים כדאי ללמוד את הנושא לעומק כי טעויות בתחום זה עלולות להיות הרות אסון.
ולכן אלו הם המלצותינו אליך:

  • הבן את היתרונות של נתונים יחסיים, למשל SQL.
  • למד על מסדי נתונים של NoSQL, למשל. MongoDB.
  • כדאי לדעת לאילו מצבים הכי כדאי להשתמש בסוגים השונים של המסדים.
  • דע כיצד לחבר מסד נתונים עם השפה הנבחרת שבחרת (לדוגמה, Node.js + MongoDB).
  • יש צורך בהבנה של היתרונות של זיכרון נתונים בחנויות כמו Redis או Memcached.
  • הנושא של אחסון אינטרנט לאחסון פעילויות באתר, קובצי cookie ונתונים המאוחסנים בדפדפן הוא נושא חשוב גם כן שכדאי ללמוד לעומקו.

ארכיטקטורת יישומי אינטרנט

HTTP הוא פרוטוקול יישום חסר-גישה באינטרנט – זה מה שמאפשר ללקוחות לתקשר עם שרתים (למשל, קוד ה- JavaScript שלך יכול להגיש בקשת AJAX לקוד צד שרת כלשהו שבו אתה משתמש באמצעות HTTP). להלן כמה נושאים חשובים שעליך ללמוד עליהם:

  • נושא תעודות SSL הוא נושא חשוב למדי שלרוב לא נותנים לא מספיק דגש.
  • שיטות עבודה מומלצות לעיצוב ממשק API של RESTful POST / קבל בקשות.
  • מה זה REST ומדוע זה חשוב לגבי פרוטוקול HTTP ויישומי אינטרנט.
  • למידה כיצד להשתמש ב- DevTools של Chrome יכולה להיות שימושית ביותר.
  • WebSockets ,Web Workers ,Service Workers.

לבנות אפליקציית WEB

עכשיו מגיע החלק המסובך באמת – אחרי שרכשת את הידע המעמיק בשפות תכנות כמו HTML / CSS ,JavaScript וגם בתכנות צד שרת, מסדי נתונים, ו- HTTP / REST מגיע השלב של יצירת יישום אינטרנט מורכב.
כדי לבנות אפליקציית Web יהיה עליך לדעת כיצד לבנות את הקוד שלך, כיצד להפריד בין הקבצים שלך. היכן לארח את קובצי המדיה הגדולים שלך, כיצד לבנות את הנתונים במסד הנתונים שלך, היכן לבצע משימות חישוביות מסוימות (צד הלקוח לעומת צד השרת), ועוד.

תוכל ללמוד ולמצוא שיטות שונות לעשות זאת אבל הדרך הטובה ביותר ללמוד למעשה על ארכיטקטורת היישום היא על ידי עבודה על יישום גדול משל עצמך המכיל כמה חלקים נעים – או אפילו טוב יותר, עבודה עם צוות ויחד לפתח יישום גדול ומורכב.

זו הסיבה, למשל, שמישהו עם 7 שנות ניסיון לא בהכרח יודע CSS או JavaScript טוב יותר מאשר מישהו עם שנתיים של ניסיון. אבל בכל השנים האלה הוא כנראה עבד עם כל מיני יישומים ואתרי אינטרנט שונים ולמד כיצד לתכנן ולאפיין יישומים באופו היעיל ביותר ומנוקדת מבטו הוא יבחין בקלות יותר בבעיות וב"תמונה הגדולה" כשמדובר בפיתוח.

מה כדאי ללמוד כדי להיות אדריכל יישומי אינטרנט יעיל:

  • למד על פלטפורמות כ-שירות (server as a service) נפוצות, למשל Heroku & AWS. הן מאפשרות לך בקלות להעלות את הקוד שלך ולהשתמש באפליקציה במהירות עם תצורה קטנה מאוד או תחזוקת שרת קלה.
  • אופטימיזציית ביצועים ליישומים ולדפדפנים מודרניים.
  • בדוק עם אנשים אחרים - מה לדעתם המקצועית ארכיטקטורת יישום אינטרנט צריכה לכלול.
  • עיצוב יישומי אינטרנט על ידי Microsoft.
  • MVC.
  • חשוב מאוד לנסות לעבוד על פרויקטים עם אנשים, להסתכל על קוד של פרויקטים פופולריים ב GitHub, וללמוד כמה שאתה יכול ממפתחים בכירים

GIT - מערכת בקרת גרסאות

מפתח פולסטאק

אם אתה עובד בצוות זוהי מערכת חובה בשביל כל הצוות! Git היא מערכת בקרת גרסאות המאפשרת למפתחים העובדים בצוות לעקוב אחר כל השינויים המתבצעים על בסיס קוד.

יש כמה דברים שחשוב לדעת על Git:

  • כדאי להבין כיצד לקבל את הקוד האחרון שהחמצת
  • כיצד לעדכן חלקים מהקוד או לבצע תיקונים ולשנות קוד של אנשים אחרים מבלי להרוס מה שהם ניסו לעשות.
    אתה בהחלט צריך ללמוד את הרעיון מאחורי Git ולשחק עם זה בעצמך.

אלגוריתמים בסיסיים ומבני נתונים

נושא זה נתון לוויכוח והוא נדון המון בעולם ה- Full Stack משום שהרבה מפתחים סבורים כי אין צורך להיכנס כל כך לעומק בנושאי מדעי המחשב. עם זאת, יש חברות גדולות, כמו גוגל, שאוהבים לשאול סוגים כאלה של שאלות בראיונות שלהם.

שימו לב: הרבה חברות אמנם דורשות מהמועמדים תואר במדעי המחשב או שווה ערך, אך יחד עם זאת נותן לראות יותר ויותר היום מגמה של דרישה להתמקצעות שאינה בהכרח קשורה בתואר אקדמאי. אם אתה יודע כיצד לפתח יישומים ולהראות הבנה מעמיקה בתחום כולו, אתה לא חייב תואר.

ולכן גם בנושא האלגוריתמים יש כמה נושאים בסיסיים שכדאי להכיר ולהבין אם לא למדת מדעי המחשב:

  • שיפור מיומנויות אלגוריתמים ומבנה נתונים
  • לימוד טבלאות hash ולנסות להבין אותם ברמה עמוקה יותר. מבנה נתונים זה בבסיס אובייקטים ב- JavaScript
  • להבין כיצד עצים וגרפים יכולים להיות מועילים כמו מבני נתונים.
  • להבין את היסודות של ניתוח Big-O
  • לדעת מתי להשתמש באובייקט מול מערך ולהבין את המחלוקות.
  • מדוע אחסון במטמון חשוב כל כך כאשר אתה עובד עם כמות גדולה של נתונים. כמו כן למד את היתרונות והחסרונות של זיכרון לעומת דיסק אחסון.
  • למד את ההבדל בין queues ו stacks.

יש המון דברים ללמוד בתחום ה-Full Stack אבל זהו אחד הנושאים המעניינים יותר בתחום ההייטק שמשלב, הרבה יותר מנושאים אחרים, תחומים הדורשים יצירתיות.
האפשרויות השונות היום ללימודים מהירים של התחום הן בעלי תוצאות חד משמעיות כמו קורס Full Stack שלנו הנלמד במתכונת Bootcamp. אתה יכול להפוך למפתח בתוך חמישה חודשים.
אם אתה רוצה עוד פרטים אתה מוזמן להשאיר פרטים כאן ויחזרו אליך בהקדם. אולי אפילו תוכל להצטרף לקורס שמתחיל בקרוב!

בכל מה שתבחר לעשות, שיהיה המון בהצלחה!


תחומי לימוד הכי מבוקשים בהייטק בשנת 2024

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל
© כל הזכויות שמורות Real Time Group