מה זה Bluetooth Low Energy?

עודכן לאחרונה: 8 אוקטובר, 2023

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל

מה זה BLE ואיך הוא עובד?

BLE הוא ראשי תיבות שמיצג Bluetooth Low Energy, כלומר בלוטוס סטנדרטי אך צורך פחות אנרגיה. bluetooth הינו טכנולוגיה לביצוע העברת נתונים שכיום נמצאת במגוון רחב של חיישנים ורכיבים אלקטרוניים.

אחד מהחסרונות של בלוטוס שהוא צורך הרבה חשמל. חיסרון זה יכול להיות בעייתי במקרים, כאשר מדובר במכשירים שהם מוגברים בצריכת החשמל בתחום ה-IoT או במקרים יותר פשוטים, כגון הסמארטפונים. מכאן ניתן לראות את השימושיות של ה BLE, אז איך זה עובד?! 

bluetooth הינו פרוטוקול תקשורת סטנדרטית לטווח קצר, טווח התדרים בהם ה Bluetooth משדר הוא 2.402GHz - 2.48GHz. פרוטוקול זה מאפשר לבנות רשתות קטנות ואישיות בכדי להעביר מידע בין מכשירים קרובים, זה נוצר במקור כדי לספק חלופה לכבלים בתקופה שמרבית המחשבים תקשרו באמצעות כבלים.

מה זה Bluetooth Low Energy?

Bluetooth Low Energy (BLE) מבוסס על בלוטות', יצאו לשוק בשנת 2011, והוא נקרא גם Bluetooth Smart או Bluetooth 4.0.

BLE נועד להציע הרבה מאותן תכונות כמו Bluetooth אך מתמקד בהספק נמוך. כתוצאה מכך, אינו מהיר כמו בלוטות' ואינו מתאים להעברת קבצים גדולים, אבל הוא אידיאלי להעברת כמויות קטנות של נתונים עם צריכת חשמל מינימלית.

BLE מאפשר למגוון רחב של מכשירי IoT קטנים, כמו חיישנים ותגים, לתקשר למרות שאין להם סוללות גדולות.

Ble for IOT bike

כיצד BLE משתמש בפחות חשמל?

BLE משתמש באותם פסי גלי רדיו כמו בלוטוס ומאפשר לשני מכשירים להחליף נתונים באותו דרך. ההבדל הוא שמכשירי BLE נשארים ישנים בין החיבורים. הם גם מתוכננים לתקשר רק לכמה שניות כשהם מתחברים. זאת בניגוד בלוטוס סטנדרטי שפועל תמיד ותוכנן לתקשורת רציפה שלרוב נמשכת שעות. כיבוי בין שידורים מאפשר למכשירי BLE לתקשר ביעילות בשבריר מההספק. זה לא נדיר שמכשיר BLE יחזיק מעמד שנה על סוללה אחת.

BLE vs. Bluetooth

BLE משמש בעיקר כדי לחסוך בחשמל אבל למעשה יש כמה הבדלים חשובים.

  • בלוטוס מציע תקשורת רציפה בשני כיוונים. BLE מתקשר רק בפרצים קצרים, וחלק מחיבורי BLE הולכים רק בכיוון אחד.
  • בלוטוס מבצע העברת נתונים ב-1MBs – 3MBs. ו- BLE מוגבל ל- 125KBs – 2MBs.
  • בלוטוס מסוגל להעביר לקול מצד שני BLE לא מסוגל להעביר.
  • לחיבורי בלוטוס יש זמן תגובה של עד 100ms. לחיבורי BLE יש חביון של 6ms.
  • בלוטות' משתמש בעוצמה של 1 וואט. BLE משתמש בין 0.01 ל-0.5 וואט, המשמעות היא שחלק ממכשירי BLE צורכים פי 100 פחות חשמל.

האם כל הסמארטפונים תומכים ב-BLE?

מאז 2012, כמעט כל הסמארטפונים תומכים גם ב bluetooth וגם BLE. תמיכת BLE הוצגה באייפון 4 ובאנדרואיד 4.3. BLE נתמך גם על ידי רוב מכשירי Windows, Linux ו-Mac.

מהן משואות בלוטות'?

BLE הוא יותר מסתם כלי להעברת נתונים, ללא ספק היישום החשוב ביותר של הטכנולוגיה הוא יצירת משואות. משואות bluetooth הם משדרי חומרה המשתמשים בטכנולוגיית BLE כדי לשלוח מספר זיהוי כל כמה שניות. מספר זהות זה נאסף לאחר מכן על ידי מכשירי BLE באזור, אם מכשיר מזהה את מספר הזהות, הוא יכול להתחבר למשואה ולקבל מידע. לדוגמה, ניתן להשתמש במשואה כדי לשלוח הודעות לכל סמארטפון התומך BLE עם אפליקציה ספציפית מותקנת.

למה משמש BLE?

BLE לעולם לא יחליף בלוטות', אבל זה הפך לטכנולוגיה הסטנדרטית עבור יישומים רבים.כמו:

  • מכשירים חכמים: רוב המכשירים החכמים משתמשים ב BLE כדי לתקשר אחד עם השני. למכשירים חכמים רבים יש כוח מוגבל והם לא יוכלו לתמוך בשימוש ב BLE. בלוטוס נמצא גם ברוב הסמארטפונים, כך שהוא מספק תאימות קלה.
  • שיווק בקרבה: ניתן להשתמש ב BLE כדי לשלוח הודעות קידום מכירות לסמארטפונים קרובים, זה מאפשר למקד את השיווק לאנשים על סמך מיקום בלבד. לדוגמה, חנות עשויה לשלוח הודעות לאנשים כשהם נכנסים למקום.
  • מעקב אחר מיקום בתוך המבנים:  GPS יעיל ללא ספק במעקב אחר מיקום, אבל זה בדרך כלל לא מספיק מדויק לשימוש בשטחים קטנים, כמו בתוך מבנים. BLE מספק חלופה שימושית למעקב בתוך מבנים בשילוב עם משואות, ניתן להשתמש בו כדי לעקוב אחר סמארטפון מחדר לחדר.
  • ניהול נכסים: BLE יכול לשמש גם למעקב אחר פריטים פיזיים ולכן הוא פופולרי בניהול נכסים. כל פריט שיש לעקוב אחריו מקבל תג BLE, לאחר מכן מוצבים משואות ברחבי המקום כדי להאזין למזהה הייחודי של כל תג.

למה לא משתמשים ב-BLE?

הבלוטוס המקורי עדיין משמש ליישומים שבהם צריכת החשמל אינה בראש סדר העדיפויות. בלוטוס מהיר יותר ולכן הוא עדיין פופולרי להעברת קבצים גדולים, הוא משמש גם עבור ציוד היקפי למחשב, כגון: מקלדות ואוזניות, הדורשים תקשורת רציפה.

עד כמה BLE מאובטח?

כל חיבורי BLE מצוידים בהצפנה AES-128 מקצה לקצה. זה מונע קריאת נתונים אם הם אי פעם יירטו. התקפות Man-in-the-Middle אפשריות, אבל זה יכול לקרות רק לתקופה מוגבלת כאשר שני מכשירי BLE מותאמים. הטווח המצומצם של BLE מועיל גם מנקודת מבט ביטחונית. כל ניסיון לפרוץ למכשיר BLE ידרוש מההאקר להתקרב אליו.

איך BLE שינה את האינטרנט של הדברים (IoT)?

רבים מהיישומים הפופולריים ביותר של ה IoT, לא היו אפשריים ללא ה BLE. על ידי הפחתת צריכת החשמל, הוא מאפשר למכשירי IoT להיות קטנים יותר באופן משמעותי ולהחזיק מעמד זמן רב יותר, לכן BLE אחראית לרבים מהציוד שאנו לובשים, התגים ושאר המכשירים החכמים שבהם אנו משתמשים כיום. סביר להניח ש-BLE רק יהפוך חשוב יותר ככל שיותר מכשירים יתחילו להתחבר זה לזה.

מסלולי הכשרה למקצועות הייטק הכי מבוקשים כיום:

קורס הייטק ממוקד


תחומי לימוד הכי מבוקשים בהייטק בשנת 2024

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל
© כל הזכויות שמורות Real Time Group