מה זה Java?

עודכן לאחרונה: 1 פברואר, 2024

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל

הקדמה

מהי כוחה של Java בעולם הפיתוח המודרני? ננסה לענות על שאלה זו על ידי מענה על כמה שאלות:

היכן מפתחים בג'אווה? מדוע Java הפכה להיות הברירה הטבעית של מפתחים רבים? ויתרונותיה בעולם המובייל ועולם הדסקטופ. תהנו!

נתחיל מהשאלה היכן מפתחים ב Java ואיפה ניתן לראותה כיום?
עולם ה Enterprise – המשתמשת בפלטפורמת Java-EE (Enterprise Edition) מפעלים גדולים/קטנים, ארגונים עסקיים (בנקים / חברות אשראי, וחברות שונות) בפריסה עולמית. בעצם כל דבר שנכנס תחת ההגדרה של Enterprise עושה שימוש ב - Java בצורה כזו או אחרת.

מדוע Java הינה הבחירה הטבעית של עולם ה Enterprise?

  1. עקומת לימוד: Java היא שפה פשוטה למדי (בהשוואה ל C++ שהייתה הסטנדרט התעשייתי לפני Java). טבעם של פרויקטים גדולים שיכילו מספר רב מאוד של מתכנתים וקל יותר להביאם לרמת שליטה
    סבירה ב Java מאשר ב C++ .
  2. האפשרות "לבחור": Java הינה שפה בעלת מספר רב ביותר של ספריות מוכנות , frameworks , כלים וסביבות פיתוח. "בחירה מרובה" משמעותה מחירים טובים יותר לעולם ה Enterprise ויכולת לבחור את הכלים המתאימים ביותר לצרכים הקונקרטיים הנקודתיים.
  3. הרעיון של לפתח מוצר פעם אחד ואז ללא צורך בשינויים להעבירו לפלטפורמות שונות או בעת הצורך לבחור במימוש של Vendor אחר, מתאפשרים בזכות הארכיטקטורה של Java והסטנדרטיזציה החזקה שלה. תכונה זו מאפשרת לשחקנים בתעשייה להחליף חלק ממערכת(ולא בהכרח את כולה) בעת הצורך בעלויות נמוכות יחסית.
  4. Java איתנו כבר מספר עשורים ובתקופה זו הוכיחה את עצמה כפלטפורמה יציבה יעילה וגמישה מאוד, מה שמקנה ביטחון אצל המובילים הטכנולוגיים בחברות השונות בעת קבלת ההחלטה במה לבחור.
  5. Java נענתה ראשונה לאתגרים של עולם ה Web (שכיום עולם ה Enterprise נסמך עליו מאוד) ולכן צברה יתרון איכותי וכמותי מבחינת הפתרונות והטכנולוגיות שהיא מציעה ללקוחותיה (וזאת בניגוד ל .NET)
  6. בניגוד למתחרה העיקרית שלה. NET זוהי פלטפורמה עם "קוד פתוח" וקהילת מפתחים בין הגדולות בעולם.

בזמן ש .NET הינה פלטפורמה מייקרוסופטית בלבד ובעלת כמות מוצרים מצומצמת מאוד בהשוואה ל Java.

מכיוון שהחלק הארי של עולם ה Java נסמך על עקרונות של שיתוף וקוד פתוח לכולם, מוצרים של Java משתדרגים בקצב מהיר מאוד, גרסאות חדשות יוצאות חדשות לבקרים ובאגים מתוקנים במהרה. בנוסף לכך עקב ריבוי "הפתרונות" קיימת תחרות טבעית בין קהילות השונות מה שמשביח את איכות הטכנולוגיות הג'אוויות.

  • עולם המכשירים הניידים – המשתמשת בפלטפורמת Java-ME (Micro Edition) הנפוצה בשימושה בטלפונים ניידים וב smart-phones (טלפונים חכמים), PDA וטאבלטים שונים, TV Set-Ops, מוצרי Embedded ועוד..

מדוע Java חזקה כל כך בעולם המכשירים הניידים?

בימינו מכשירים המחוברים לרשת העולמית הינם המכשירים השמישים ביותר, ו Java מהווה פלטפורמה אידיאלית לתמיכה במטרה זו. Java מותקנת כרגע על יותר מ4 מיליארד מכשירים ניידים וממשיכה לצבור תאוצה. Oracle כרגע משקיעה מאמצים רבים בפרויקטים משותפים עם חברות סלולר וחברות המפתחות מכשירים "משובצי תוכנה" ע"מ להתאים את תמיכת ה mobile של Java לצרכיהם.

היתרונות של Java עבור עולם ה mobile ברורים:

  1. Java הינה שפה מונחית עצמים אשר ניתנת להרחבה בצורה ידידותית למדי.
  2. Java הינה שפה עם בדיקה סטטית של טיפוסים (strong typing), מה שמקנה לשפה יציבות רבה.
  3. טיפול טוב ויעיל ב Exceptions.
  4. תמיכה מובנית בתיכנות מקבילי.
  5. בעלת מס' frameworks גדול מאוד.
  6. סביבת ריצה יציבה ומאובטחת.
  • אפליקציות Desktop – המשתמשת בפלטפורמת Java-SE (Standard Edition) המותקנת במעל ל 90% מכלל המחשבים הביתיים במגוון מערכות הפעלה שונות. Java מגיעה עם ספריות GUI משל עצמה ( AWT ו Swing) אשר מאפשרות ליצור אפליקציות GUI עשירות ומורכבות שניתן יהיה להעביר בקלות מפלטפורמה אחת לאחרת

מדוע Java הופכת להיות הבחירה המועדפת גם לכתיבת תוכניות Desktop?

למרות שעולם ה desktop applications הולך ומצטמצם , Java מתחילה לצבור בו תאוצה ואוהדים רבים.

הסיבה העיקרית לכך נעוצה בעובדה ש Java כבר אינה אותה פלטפורמה לא בשלה זוללת משאבים ולא יעילה, כמו שהצטיירה למפתחים רבים בסוף שנות ה 90 ותחילת שנות ה 2000 . מאז Java עברה כברת דרך ארוכה וכרגע הביצועים שהיא מספקת לא פחותים מאלו של תוכניות הנכתבות ב C++ ואף ב C. יחד עם זאת זוהי שפה פשוטה יותר ולכן בטוחה הרבה יותר לתכנות מ C++. בנוסף לכך Java מגיעה עם ספריות GUI משל עצמה ( AWT ו Swing) אשר מאפשרות ליצור אפליקציות GUI עשירות ומורכבות שניתן יהיה להעביר בקלות מפלטפורמה אחת לאחרת.
לשם כך בדיוק פיתחנו את קורס Java Core, אתם מוזמנים להיכנס ולבדוק את התאמתכם.

להלן מספר דוגמאות לפרויקטים שפותחו ב Java:

  • The Wireless NHL – אפליקציה המאפשרת לאוהדי "הוקי קרח" להתעדכן בזמן אמת במה מתרחש בליגה המקצועית.
  • MedicTouch Pulsemeter – מכשיר המתחבר לאצבע האדם בצד אחד ולטלפון נייד בצד שני ומציג את המדדים של דופק ורמת החמצן בדם. המכשיר מריץ תוכנה שנכתבה ב Java.
  • Chem-Bio Emergency Management Information System – מערכת הנועדה לנתר את רמת הזיהום הכימי/ביולוגי בתעלות רכבת התחתית בארה"ב. מערכת כתובה ב Java במלואה.
  • Internet Bancking – בנקאות באינטרנט. רוב הבנקים בעולם בוחרים ב Java כפלטפורמה לפיתוח פיתרונות בנקאות ברשת.
  • Ringtone Remixer – תוכנה לעיבוד קבצי מוזיקה , עבור מכשירים ניידים.
  • Harmony – פרויקט הנועד לפתח מערכת המאשפרת איסוף נתונים נרחב ממכשור המופעל בבארות נפט או קידוחי גז, ולהעבירו למכשירים שגודלם כגודל iphone.
  • Online Travel Services – שירותי הזמנת נסיעות/נופשים דרך
    הרשת המאפשרים לחסוך כסף וזמן יקר , מפותחים היום בעיקר ב Java.
  • iPronto – מערכת לניהול "הבית החכם" . מערכת זו נועדה לאפשר שליטה ובקרה על כל מכשירי הבית בצורה פשוטה , המאפשרת לחסוך דקות יקרות של חיפוש שלט מתאים או ריצה לקומה עלינה של הבית ע"מ לכבות את המכונת כביסה.
  • Mars Rover – Java מילאה תפקיד חשוב בהבאת תמונות פני השטח של כוכב מאדים, למסכי הטלוויזיה ברחבי העולם.

תחומי לימוד הכי מבוקשים בהייטק בשנת 2024

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל
© כל הזכויות שמורות Real Time Group