ריאיון עם קובי יונסי

עודכן לאחרונה: 24 אוקטובר, 2022

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל
תוכן עניינים

קובי הוא יועץ חיצוני לחברות בתחום בדיקות תוכנה והבטחת איכות, בוגר של תואר ראשון בכלכלה ולוגיסטיקה מאונ’ בר אילן, בודק תוכנה מוסמך למערכות SAP.
קובי מפתח בדוט נט, מדריך מוסמך של מייקרוסופט, קורסי אוטומציה בכלים שונים וקורסים ניהוליים לראשי צוותים בבדיקות.

הוא מרצה בכיר בתחום בדיקות תוכנה ומתודולוגיות ואושיית QA ידועה?
מלבד כל אלו, וחשוב לא פחות, קובי הוא מרצה בכיר אצלנו במכללה בקורס QA.

שאלנו אותו על הזדמנויות בעולם בדיקות תוכנה, ביקשנו טיפים לבודקי תוכנה מתחילים, טיפים כיצד להתכונן לראיון עבודה ומה מצפה לנו בעתיד:

    • איך הגעת לתחום בדיקות התוכנה?
      הגעתי מעולם השירות וההטמעה ללקוח. מאחר ומצאתי עניין רב בחקירת תקלות שהופנו למחלקה מצד הלקוחות הבנתי שמקומי ב- QA.
      המוטו שמלווה אותי בעניין זה הוא לא להפסיק ללמוד ולהתפתח כיון שתחום ההייטק נמצא כל הזמן בתנועה ובמגמות של שינוי.
    • לדעתך, מה הם האתגרים וההזדמנויות הגדולות ביותר היום לבודקי תוכנה?
      בניגוד לעבר, היום חברות מבינות את החשיבות והצורך בבדיקות תוכנה. כל חברה, אפילו ברמת סטרט אפ קטן, מבינה שהיא לא יכולה לדלג על שלב הבדיקות כיון שלא מדובר ביתרון תחרותי אלא בתהליך שיכול להכריע אם ישרדו או לא. ולכן בודקים נדרשים בכל מקום.
      האתגרים הגדולים שלנו בהווה הם לדעת לנהל נכון את הבדיקות כיון שאנו לא מסוגלים בקצב המהיר של הפיתוחים לבדוק את כל האפשרויות בזמן קצר כל כך.
      הנושא השני שהוא מאוד מהותי היא היכולת לסגל וללמוד מתודולוגיות בדיקה חדשות שנכנסות לשוק בגלל שינויים במוצרים שאנו בודקים. אם בעבר התמקדנו בתוכנות מסורתיות, אתרי אינטרנט ואפליקציות למובייל אותן בדקנו, הרי שהיום תחום ה-IOT (אינטרנט של הדברים) הוא תחום חדש ומרתק שמצריך חשיבה שונה. במקביל אנו עדים להתפתחות של מציאות מדומה ומציאות רבודה, רובוטיקה ומכונות לומדות שנכנסות לחיינו. כל אלו מצריכים חשיבה חדשה בהיבט של הבדיקות.
    • אם היית יכול לתת עצה אחת לבודק תוכנה שמתחיל את דרכו בעולם זה מה היא היתה?
      מעבר ליכולות המתודלוגיות, כתיבת מסמכי בדיקה וניהול נכון של זמן ושל סיכונים.
      חשוב מאוד לחדד את החשיבה הביקורתית והחשיבה מחוץ לקופסה. אנו עדים לכך שבתעשייה לא נדרשים רק בודקים איכותיים שיודעים לבדוק את הקוד או את הפלט של התוכנה / חומרה ולזהות אם הוא תואם לתוצאה המצופה.
      הבודק צריך להיות מסוגל לשאול את השאלות הנכונות, להטיל ספק על הפתרון העסקי ובעיקר להציע שינויים ושיפורים בהיבט של משתמש הקצה.
      למשל, לא רק לוודא שהתוכנה עושה את מה שהיא אמורה לעשות (פונקציונלית) אלא לדעת לומר האם התהליך היה נכון, ברור וידידותי עבור המשתמש הפוטנציאלי (חווית משתמש UX).
    • איך אתה חושב שעולם הQA ובדיקות התוכנה יראה בעוד 5-10 שנים מהיום? מהם השינויים והמגמות הכי גדולות שאתה צופה או מצפה לראות? מה ישאר אותו הדבר ומה ישתנה?
      הצורך בבדיקות רק הולך וגובר, אנו עדים למגמה של בדיקות מאוד מהירות שיצריכו שילוב אוטומציה בשלבים מוקדמים של הפרוייקט.
      מאחר והמוצרים בהווה מלקטים עלינו מידע רב, יש עניין גדול ביכולת לזהות פערים או בעיות בצבירת המידע ובזיהוי המגמות שהוא מספר, שם נצטרך להשקיע הרבה מאמץ בדיקתי.
      למשל כל המוצרים החכמים ששוטפים היום את עולמנו, נצטרך לבדוק האם הם ממליצים לנו את ההמלצות החכמות והאם שלב איסוף הנתונים נעשה ביעילות ובמהירות.
      תחום חשוב נוסף שמעורר דאגה בעידן החדש הוא אבטחת המידע והיכולת להימנע ממצבי כאוס מאחר והאקר יכול היום לשלוט על כל אלמנט בחיינו (רכב אוטונומי, מוצרים בבית החכם, מערכות שליטה ובקרה וכד’).

אילו עבודות ימצאו המועמדים המתאימים בתחום זה ואיך אתה ממליץ להתכונן לראיון עבודה מקצועי? תן את הטיפים הכי טובים שלך.
לדעתי כדאי להתחיל בקריירה כבודק ידני ולהכיר היטב את התהליך של שחרור גרסה נבדקת של מוצר לשוק על כל ההיבטים (לחצי זמן, קריטריונים של איכות שנדרשים, עבודה מול מנהלי פרויקט ומול לקוחות).
בשלב מאוחר יותר (וזה תלוי ביכולותיו האישיות של המועמד והרקע המקדים שלו) ראוי להיכנס לעולמות האוטומציה ולהכיר גם את חלק הפיתוח.
בהמשך, כל בודק תוכנה יכול להתקדם לענפים נוספים בתעשייה או להחליט להישאר כבודק.

הכרתי לא מעט תלמידים שלאחר שעסקו בבדיקות תוכנה התקדמו למקומות כמו:
מומחי אוטומציה, מנהלי דטה בייס, מנהלי פרויקטים, מנהלי צוותים בבדיקות, מתכנתים וכד’. בנושא ראיון עבודה, יש להתכונן היטב בכל מה שקשור למושגים ולמתודולוגיות, ברשותנו הרבה מאוד דוגמאות למבחנים שנשאלו בחברות שונות ואנו מכירים את סגנון השאלות שמופנות למועמד בשלב הראיון הראשוני.

מועמדים רבים נשאלים על מוצרים שלא תמיד קשורים לתוכנה ומבקשים לדעת איזו תוכנית בדיקה תמליץ עבורם (מוצרים כמו: מכונת קפה, מעלית, מיקרו, מכונת כביסה וכד’). מעבר לכך, מומלץ מאוד לשלוט ב- SQL שיופיע בדרך כלל בראיונות עבודה לחברות העוסקות בטרנזקציות של מידע קריטי (בנקים, חב’ ביטוח, מערכות רפואיות וצבאיות)

  • מעל לכל צריך לזכור לשפר את האנגלית כיון שממאות שאלונים שליקטתי זיהיתי שהיה לפחות ב- 60 אחוז מהם שימוש באנגלית.
  • טיפ נוסף שאני ממליץ הוא להגיע מוכן וללמוד היטב על החברה לפני שמגיעים לראיון. להכיר מה המוצר המוביל שהחברה מפתחת, לעבור על אתר החברה, לנסות לקבל מידע מי הפרסונה שהולכת לראיין אותי.
  • במעמד הריאיון חשוב להשתלב בשיחה ולא רק להיות מובל על ידי המראיין כלומר לשאול שאלות טעם הנוגעות לחברה ולאפשרויות קידום בה.
  • יש לדעת לספר למה אני רוצה להיות איש בדיקות ולזכור שיש מספר תכונות יסוד שחשובות לעיסוק זה: עבודת צוות, יחסי אנוש, עמידה בזמנים, התמדה וירידה לפרטים.
  •  

תחומי לימוד הכי מבוקשים בהייטק בשנת 2024

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל
© כל הזכויות שמורות Real Time Group