אבטחת מידע וסייבר

עודכן לאחרונה: 22 אוקטובר, 2023

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל

כיצד בונים אסטרטגיית אבטחת מידע וסייבר?

מידע שווה כסף. זוהי משוואה שנכונה כבר זמן מה אך במיוחד בימינו אנו, כאשר כל מערכות המידע והפרטים האישיים שלנו או של לקוחותינו נמצא ברחבי הרשת.

ארגונים רבים עומדים בפני איומים רבים על מערכות המידע והנתונים שלהם. הבנת כל האלמנטים הבסיסיים לאבטחת מידע וסייבר היא הצעד הראשון לטיפול באיומים אלה.

הפלאפון הפך להיות חלק בלתי נפרד מחיינו, כיום מכשיר זה אשר מגיע איתנו לכל מקום מחזיק את "החיים שלנו", החל ממספרי כרטיסי אשראי, סיסמאות לרשתות חברתיות ואתרים חשובים לנו וכלה בסודות הכי כמוסים שלנו. תחשבו רגע איזה מידע ישיג הקר שיחדור לטלפון שלכם?

לא פלא שהם הפכו לאחד מהמטרות הגדולות בעולם המודרני. זאת דוגמא אחת מיני רבות בהן התפתח עולם הסייבר. כיצד ניתן לחדור למחשב שלנו ולהוציא את נתונים משם? בזאת נעסוק במאמר זה.

סרטון הדגמת פריצה

בסרטון זה ניתן לראות את אלמוג מדגים פעולת פריצה פשוטה ובסיסית למחשב או טלפון נייד

מה זה סייבר?

עולם הסייבר מכסה את כל המכשירים האלקטרונים המחוברים לאינטרנט, החל מהפלאפון וכלה בדלתות החכמות השומרות על ביתנו. ואם נמשיך לפתח את הרעיון אז מה בנוגע לרמזורים בערים וצמתים בין - עירוניים אשר דואגים לסדר ושומרים על עצם החיים שלנו בכבישים.

מה בנוגע למידע הרפואי האישי של כל אחד מאיתנו הנשמר בבתי חולים? ואם נרחיב אף יותר אפילו תוכניות מגירה סודיות של מבצעים ומשימות צבא חשאיות, אפרופו הפיצוץ בכור האירן שהתרחש בשנים האחרונות. כיום מתרחשות מלחמות ענק בעולם הסייבר, המכונות "מלחמות סייבר", בכל רגע עשרות אלפי תוכנות מנסות לחדור לאתרים, שרתים ומחשבים בכדי להשיג את המידע המוסתר שם ואת הכוח המגיע עם מידע זה.

עם כמות כה גדולה של ניסיונות חדירה ישנם תפקידים רבים בעולם הסייבר:

  • Integrity - שלמות/יושרה - הגנה מפני שינויים זדוניים של המידע או השמדת המידע ובעיקר שימוש לרעה במידע הנגנב.
  • Confidentiality -סודיות - שמירה על הפרט על ידי הגבלת גישה או חשיפה. כולל הגנה על פרטיות וזכויות קנייניות.
  • Availability - זמינות - שמירה על זמינות ויעילות הגישה אל המידע בכל זמן נתון.

שלושת עקרונות אלו מייצגים את היכולת להגן על מערכות המידע השונות ובסיסי הנתונים מפני מתקפות והתאוששות מהירה במקרה של תאונות כמו נפילות חשמל או תקלות בכונן הקשיח.
כשאנו אומרים מתקפות אנחנו מדברים על האקינג, החל מהאקינג בסיסי לסקריפט ועד כדי פריצות על ידי קבוצות מאורגנות המסוגלות לבצע איומים מתמשכים המהווים איום רציני על הארגון.
המשכיות עסקית ותכנון של התאוששות מאסון הן קריטיות לאבטחת סייבר בדיוק כמו שחשוב שתהיה אבטחה ויישומי רשת.

אבטחת מידע צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של כל ארגון ולהגיע עם מנדט מההנהלה הבכירה בארגון!
השבריריות של עולם המידע שאנו חיים בו דורשת גם בקרה חזקה על אבטחת אינטרנט. ההנהלה צריכה לראות כי כל המערכות בנויות על תקני אבטחה מסוימים וכי העובדים מאומנים כראוי.

אלו תפקידי סייבר קיימים?

  • בודקי חדירה (Penetration Tester) אשר תפקידם לחפש נקודות חולשה או בעיות במכשירים אשר עלולים לאפשר פריצה למערכת, חוקרים אלו משתמשים בידע שלהם בכדי לנסות ולפרוץ למכשירים ושרתים, למצוא בעיות ולתקן אותם לפני שמישהו יוכל לנצל אותם לרעה.
  • חוקרים פורנזיים (Forensics Investigation) אשר תפקידם לחקור כיצד ההתקפה התבצעה, אלו משאבים נחשפו בפני התוקף, כיצד ניתן להקטין את הנזק הנגרם, איך למנוע התקפות דומות בעתיד.
  • האנליסטים (SOC Analyst) שפועלים כשוטרים, משתמשים בידע שלהם לוודא שאף מכשיר לא מסתיר תוקף שהצליח להיכנס ושכלם מוגנים מפני התקפות.
  • חוקרי תוכנות זדוניות (Malware analyst) החוקרים של עולם הסייבר, מנתחים תוכניות זדוניות (malware) בכדי לזהות אלו תוכנות יכולות לפגוע במערכות, באמצעות patterns

מהי אסטרטגיית סייבר טובה?

אסטרטגית סייבר טובה צריכה להתחיל מהאבטחה הבסיסית ביותר ומשם לגדול. האקרים מתוחכמים יכולים לעקוף את רוב ההגנות ושטח התקיפה של ההאקר הולך וגדל, כלומר, מספר האפשרויות של האקרים לתקוף מתרחב וזה נכון לגבי רוב החברות בשוק.

כיום ניתן להבחין במיזוג של העולם הפיזי עם עולם המידע. לדוגמא - פריצה למכונית שלך, מכשירים רפואיים ועוד. שלא להזכיר את כל השמירה של המידע האישי וארגוני על גבי ענן מידע והIOT - Internet of Things, כל אלו יוצרים אתגרים חדשים ל"גיבורי הסייבר", הגנה על מערכות אלו מעולם לא היתה חשובה יותר!

עוד היבט שיש לשים עליו דגש הוא נושא פרטיות הצרכן. קיימות תקנות רגולטוריות מחמירות שדורשות מגוון של תפקידים בכדי להבטיח שהארגונים יעמדו בכך. כתוצאה מכך גובר הביקוש לאנשי מקצוע בתחום אבטחת המידע.

                                                               *** בוא לקחת חלק במהפכה - קורס סייבר נבנה במיוחד להשתלבות מהירה בעולם ההייטק!***

עלייה בכמות התקיפות וחשיבות אבטחת סייבר

היקף אבטחת מידע וסייבר הוא רחב. תחומי הליבה מתוארים להלן, וכל אסטרטגיית אבטחה טובה צריכה לקחת את כולם בחשבון. תעשיית הסייבר הבינלאומית ממשיכה להיות להיבחן בכל רגע ורגע. מחקרים אחרונים מעריכים כי כבר בשנת 2022 תקציב הגנת הסייבר של כל הארגונים בעולם יעמוד על מעל ל 130 מיליארד דולר. אבטחת סייבר הופכת לדבר הכרחי עבור כל ארגון וארגון שיכול להיות חשוף למתקפות סייבר מכל סוג שהוא, חברה שלא תגן על עצמה בסביבה הדיגיטלית כמו שצריך ובהתאם לחשיבות המידע שקיים אצלה תפגע ככל הנראה ע"י מתקפת האקרים במוקדם או במאוחר.

1. תשתיות

תשתית כוללת את המערכות הפיזיות שהחברה מסתמכת עליהן, כמו למשל רשת החשמל, טיהור מים, רמזורים ובתי חולים. חיבור תחנת כוח לאינטרנט, למשל, הופך אותו לפגיע להתקפות סייבר.

הפתרון לארגונים האחראים לתשתית הוא לבצע בדיקת נאותות כדי להגן על נקודות התורפה ולהגן עליהם. כל אחד אחר צריך להעריך כיצד התקפה על תשתיות שהם תלויים בהם עשויה להשפיע עליהם ולפתח תוכנית מגירה.

2. אבטחת רשת

רשת של אבטחה מפני פריצות לא מורשות או גורמים זדוניים. לעתים קרובות זה עלול להשפיע על רמת הפרודוקטיביות, למשל כאשר מבקשים להכניס מספר סיסמאות בכל כניסה למערכות זה עלול לגרום להאטה בתוצאות העבודה. או לדוגמה, התראות מיותרות שגורמות להתעלמות מהתרעות בטיחות רלוונטיות. כדאי לנהל טוב יותר את נושא אבטחת המידע הצוותים משתמשים במערכות ממוחשבות של התרעות במקרי הצורך.

3. הגנה על המידע בענן

המהלך של מעבר הארגונים לשמירת המידע בענן מייצר אתגרים ביטחוניים חדשים. ספקי השטח על הענן יוצרים כלי אבטחה חדשים כדי לסייע לארגון לאבטח את הנתונים שלו בצורה טובה יותר אך בשורה התחתונה: גם במעבר לענן יש לבצע בדיקות נאותות.

4. אבטחת יישומים ואפליקציות

אבטחת יישומים, במיוחד יישומי WEB, הפכה לנקודה הטכנית החלשה ביותר של ההתקפה. אבטחת יישומים מתחילה עם שיטות של קידוד מאובטח ועוד.

5. אבטחת IOT

IoT מתייחס למגוון רחב של מערכות פיזיות קריטיות ולא קריטיות, כמו מכשירים, חיישנים, מדפסות ומצלמות אבטחה. לרוב התקנים אלו הם בעלי אבטחה נמוכה או ללא אבטחה בכלל והאיום הנשקף מכך יכול להשפיע לא רק על המשתמשים הישירים שלהם אלא גם על אחרים. זה מציב אתגרים ביטחוניים חדשים עבור משתמשים ביתיים ופרטיים.

רוצה להבין בדיוק מה זה סייבר ומה צריך ללמוד על מנת לעבוד בתחום סייבר ואבטחת מידע? מכללת Real Time מאפשרת לכם ללמוד את כל מה שצריך על מנת לייצר הגנה היקפית על מערכות מידע ולעבודה בתעשיית הסייבר. באתר תוכלו לקרוא מידע נוסף אודות תכנית ההכשרה וגם ליצור קשר עם מחלקת ההדרכה שלנו לטובת מידע נוסף וייעוץ לימודים.


תחומי לימוד הכי מבוקשים בהייטק בשנת 2024

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל
© כל הזכויות שמורות Real Time Group