מערכות Real Time Embedded - המדריך המלא

עודכן לאחרונה: 10 אוקטובר, 2023

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל

מהן מערכות RT?

מערכות שיש להן דרישה לעמידה בזמנים. הן חייבות להגיב תוך הזמן מוגדר מראש ובעקביות למשל: מכ"ם על משחטת שנמצאת בים

מזהה טיל ששוגר לכיוון שלה - המערכת תבצע עיבוד ותחשב את מיקום פגיעת הטיל - עיבוד הנתונים חייב להתבצע תוך מינימום זמן מוגדר וידוע מראש - חייב להיות מערכת RT.

מדובר על מערכות המשולבות בחיינו בחיי השגרה במוצרי תוכנה ומוצרים טכנולוגיים רבים שאנו משתמשים בהם כמו לדוגמא: מחשבים, פלאפונים ותחבורה.
למעשה כל ציוד טכנולוגי כולל מערכת משובצת מחשב אשר אחרית להפעיל אותו עם או בלי מערכת הפעלה.

מה הן מערכות Embedded

בעברית - מערכות משובצות מחשב  - מערכות אלקטרוניות הכוללות יחידת עיבוד -המעבד - CPU (כמובן שיש צורך גם ב זיכרון RAM ופריפריות נוספות).
בחיי היום יום אנו באים במגע עם עשרות מערכות Embedded, שעון מעורר בבוקר, טלפון הסלולרי, טלויזיה, מכשירים החשמל ביתיים, מערכות הרכב, השקיית אוטומטית בגינה, נושא
ה IOT - כיום נכנס כיום לכל הרבדים בחיים.

מערכות Embedded Systems

מדובר על מערכות משובצות מחשב הינן מערכות הכוללות CPU (מעבד), שזה כלל המערכות היום-יומיות כגון טלפונים סלולאריים, מחשבי יד (PALM PILOT ) שלטים וכ"ו משתייכות לקטגוריה נ"ל.
בניגוד ל P.C.שהינו General Purpose מערכות Embedded הינן מיועדות ומבוססות אפליקציה, כלומר בראש ובראשונה ייעדו אותן באופן אופטימאלי בכדי לתת מענה לאפליקציה הנדרשת. הארכיטקטורה במערכות אלו שונה מ P.C. ביכולת ומהירות הCPU, מהירות ה System Bus כמות הזיכרון (RAMFlash) הנדרשות וכ"ו.

Real Time Systems

מערכת Real Time (זמן אמת) הינה מערכת בעלת דרישות לביצועים במגבלות זמן מסוימות, כלומר משך העיבוד מרגע זיהוי Event ועד לתגובה חייב להיות קונסיסטנטי ותחום בזמן. קיימת טעות נפוצה שכל מערכת Real Time הינה בהכרח מערכת Embedded אך זה לא נכו זאת מכיוון שקיימות מערכות Real Time מבוססות P.C. וכן מערכות הממומשות בחומרה. המרכיב העיקרי במערכות Real Time הינה המערכת ההפעלה אשר חייבת לעמוד בביצועים הנדרשים.

דוגמאות למערכות הפעלה RT:

  • FreeRTOS SafeRTOS
  • Integrity
  • VxWorks
  • RT-Linux
  • MontaVista Linux

מערכות Real Time מתחלקות לשני סוגים עיקריים:

  • Hard Real Time – במערכות אלה מובטח כי זמן המענה או התגובה (לפסיקה לדוגמא) חייב להתבצע בפרק זמן מסוים (לדוגמא ניווט של טיל או מטוס).
    במערכות אלה קיים קונפליקט בין דרישות אלו ליכולות של time-sharing systems ולכן שילוב כזה לא נתמך על ידי מערכות הפעלה שנועדו למגוון מטרות (להבדיל ממערכות הפעלה ייעודיות).
  • Soft Real-Time – במערכות אלה האין התחייבות לעמידה בזמנים מבוססות (best effort) , מערכות אלו מגיבות באופן אופטימאלי אך תגובה איטית יותר לא תחשב כ"כשלון". סוג זה שימושי ביישומים כגון מולטימדיה ומציאות מדומה (virtual reality). דוגמא נוספת למערכות כנ"ל היא Voice Over IP) VOIP

המטרה היא שהמידע יגיע לנמען תוך 150msec אך במידה ו Packet מסוים לא הגיע בזמן קיימת מערכת אשר יודעת לשערך את המידע שהיה צריך להגיע וע"י כך להסתיר את חוסר ההגעה.

מה הן מערכות IOT?

internet Of Things - בעברית "מִרְשֶׁתֶת הַדְּבָרִים" תאר לך שאתה יכול לדבר עם כל מכשירי החשמליים בבית (המקרר, מכונת כביסה, מייבש, תנור.. מיקרו ..) אייך זה יעבוד? לכל אחד יהיה סנסור - סנסור כולל מערכת Embedded - מערכת אלקטרוניות כוללות את המעבד - CPU וכל הסנסורים יתקשרו עם השרת בענן דרך רשת האינטרנט.

אחד ההתפתחויות הדינמיות והמרגשות ביותר בטכנולוגיית מידע ותקשורת היא הופעת האינטרנט של הדברים (IoT). למרות שטכנולוגיות רשת הפכו להיות יותר ויותר נפוצות בכל מקום במהלך שני העשורים האחרונים, עד לאחרונה הן הוגבלו במידה רבה לחיבור התקני משתמש קצה מסורתיים, כגון מיינפריים, מחשבים שולחניים ומחשבים ניידים, ולאחרונה, סמארטפונים וטאבלטים.

בשנים האחרונות היו עדים לחיבור של מגוון רחב הרבה יותר של מכשירים לרשת. אלה כללו כלי רכב, מכשירי חשמל ביתיים, מכשירים רפואיים, מונים ובקרה חשמליים, תאורת רחוב, בקרות תנועה, טלוויזיות חכמות ועוזרים דיגיטליים כמו אמזון אלקסה וגוגל הום.

אנליסטים בתעשייה מעריכים כי ישנם כיום יותר משמונה מיליארד מכשירים כאלה המחוברים לרשת ומעריכים שמספר זה יתרחב ליותר מ-25 מיליארד עד 2020. הפריסה הגוברת של מכשירים אלו אפשרה מקרי שימוש חדשים עבור טכנולוגיות רשת. כמה מומחים מעריכים שה-IoT עשוי להניב הכנסות של עד 13 טריליון דולר עד 2025.

ללמוד על מערכות משובצות מחשב פיתוח RT Embedded 

מערכות Real Time Embedded מהוות בסיס למגוון פלטפורמות ואפליקציות מתקדמות כיום בתעשייה, קיים צורך הולך וגובר במפתחים ומנהלי בדיקות בעבור מערכות משובצות מחשב (בין אם Real-time או לא), עם מערכות הפעלה וכן בלי (Bare-Board) בעלי ידע בתוכנה, חומרה ותקשורת .

מטרת קורס Real Time Embedded Linux –  היא להקנות לסטודנטים את הידע הנדרש והכלים בשימוש בתעשייה בעבור השתלבות מהירה כמפתח Real-Time Embedded Systems (מערכות משובצות מחשב) בתעשייה.

במכללת  Real Time College  המסלול מורכב מקורסים [ שונים המרכיבים את התחום כגון:  שפת סי  C++for Embedded Systems, Boot-Loaders, Programming Device Drivers.

 מהלך המסלול מתבצעים על גבי כרטיסי פיתוח אשר יהוו ברשות הסטודנטים לאורך כל המסלול (שיעורי הבית והפרויקטים יתבצעו על כרטיסי הפיתוח).



איפה ללמוד מערכות משובצות מחשב פיתוח RT Embedded 

תחום Real Time Embedded Systems כיום מאוד מבוקש בעולם ההייטק והדרישה לעובדים מקצועיים הביאה בצורה טבעית לעלייה בשכר, גם בעתיד נראה כי מגמה זו עתידה להימשך.

הקורס Real Time College מכשיר אנשי פיתוח מערכות משובצות מחשב (Embedded Systems) הנמצאות בשימוש מגוון רחב של מוצרים כמו: IOT (האינטרנט של הדברים), סמארטפונים, רכבים ועוד.

Real Time College מציעים את הקורס המקיף ביותר בתחום Embedded Systems

מסלולי לימוד שיכניסו אתכם להייטק:

קורסי הייטק מומלצים


תחומי לימוד הכי מבוקשים בהייטק בשנת 2024

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל
© כל הזכויות שמורות Real Time Group