הטכנולוגיה מתגייסת למאבק בתאונות הדרכים

עודכן לאחרונה: 1 ינואר, 2023

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל

תאונות דרכים הן אחד הדברים הכואבים ביותר. למרבה הצער נראה שהתרגלנו לחיות עם הנתונים המזעזעים של מאות הרוגים כל שנה בכבישי הארץ. עבירות תנועה, כמו למשל שימוש בסלולר, הן אחת הסיבות המרכזיות להרג בכבישים. מערכת טכנולוגית חדשה, המבוססת על חיישנים ובינה מלאכותית, צפויה לשפר את האכיפה המשטרתית ולהצליח לזהות עבירות שעד היום המשטרה מתקשה לאכוף.

משטרת ישראל החלה בתהליך הטמעה של מערכת אכיפה חדשה, מערכת טכנולוגית הנחשבת למתקדמת וייחודית בעולם. המערכת כוללת מערך חיישנים ומצלמות אשר יפרשו בכבישי ישראל, ומרכז עיבוד ממוחשב הנעזר בבינה מלאכותית לצורך עיבוד המידע, ניתוח אוטומטי והפקת דוחות.

הפקת דוחות אוטומטית עם תיעוד ווידאו

המערכת החדשה תיעזר בחיישנים מסוגים שונים ומצלמות שיוצבו בכבישים, חלקן נייחות וחלקות ניידות. השילוב של החיישנים והמצלמות מאפשר למערכת גם לזהות את העבירות, וגם לתעד אותן. ותוך דקות המערכת תוכל להפיק דוח שישלח לנהגים. במצב הקיים כיום, בשל הצורך בכוח אדם רב, לעתים עובר זמן רב בין זיהוי העבירה לבין שליחת הדוח.

המערכת תספק דוחות במתכונת חדשה, הכוללת גם צילום ווידאו באמצעות קישור. כלומר המערכת תאפשר שקיפות והוגנות מול הנהגים. במסגרת תהליך ההטמעה, המשטרה תבצע מבחני אמינות על מנת להבטיח כי למערכת יהיה תוקף בבית המשפט לתעבורה. זאת בעקבות לקחים מהדור הקודם של המצלמות (מערכת המצלמות א-3), שבמקרים רבים נתפסה על ידי בית המשפט לתעבורה כלא אמינה.

עיקר האכיפה האוטומטית כיום נוגע לעבירות מהירות ואי ציות לרמזורים. אך המערכת החדשה צפויה להגדיל את יכולות הזיהוי האוטומטי ולזהות בעיות אחרות כמו שימוש בסלולר במהלך נהיגה, אי מתן זכות קדימה במעבר חציה, חציית קו לבן ועבירות נוספות. אלו הן עבירות הגורמות לתאונות רבות.

מהפכת האוטומציה - יותר אכיפה, פחות כוח אדם

טכנולוגיות לזיהוי עבירות תנועה והפקת אוטומטית של דוחות כבר קיימות, כמו למשל מצלמות המהירות. אך בפועל, כ 80% מדוחות האכיפה נעשות בצורה המסורתית בה שוטר רושם דו“ח לנהג לאחר שהבחין בעבירת התנועה, או זיהה אותה עם ציוד טכנולוגי. המערכת החדשה צפויה להקטין את מעורבות השוטרים בפעולות האכיפה, ולאפשר להם להתפנות לטובת משימות שיטור אחרות.

אך זהו רק חלק מהמהפכה, המערכת החדשה צפויה גם להגביר את היקף האכיפה. היא מסוגלת לפעול בכל מזג אוויר, ותנאי יום ולילה ולגלות עבירות רבות שהמשטרה לא הצליחה לגלות עד עכשיו. למשטרה תקוות גדולות מהמערכת, זאת בהסתמך על ההצלחה של מערכות אכיפה אוטומטית במקומות אחרים בעולם. למשל בלאס וגאס נרשמה ירידה של 18% במספר תאונות הדרכים בעקבות שימוש במערכות לאכיפה אוטומטית.

הפיילוט הראשון של המערכת מיועד לצאת לדרך כבר בשנה הבאה. משטרת ישראל בחרה בכביש הערבה (כביש 90), הידוע בתור כביש שגבה קורבנות רבות.

קורס הייטק ממוקד


תחומי לימוד הכי מבוקשים בהייטק בשנת 2024

יש לכם שאלות? נשמח לדבר איתכם ולענות על הכל
© כל הזכויות שמורות Real Time Group